Vílanecká madona
30.7.2023
NÁVRAT VÍLANECKÉ MADONY
Obec Vílanec ve spolupráci s Muzeem Vysočiny Jihlava a Římskokatolickou farností Vílanec uspořádala ojedinělou výstavu MADONY VÍLANECKÉ, která se uskutečnila 29.července 2023 od 13 do 16,30 hod. v kostele svatého Jakuba Staršího ve Vílanci.
.....................................................................................................................................................................................
30.1.2007
Bohatou řadu gotických plastik z jihlavských kostelů doplňuje krásná socha Madony. V jihlavském městském muzeu je uloženo jedinečné umělecké dílo. Její původ naznačuje jen střízlivá zpráva v muzeálním seznamu, kde lze zjistit, že v roce 1905 daroval ji muzeu farář P. Kvapil z Vílance. Proto od té doby označuje se také tímto jménem.
Madona je dnes umístěna ve vestibulu muzea. Vyřezána z bukového dřeva a má výšku 86 cm. Šat její je modře a červeně obarven, ale nátěr je silně otřelý. Největší poškození jeví Jezulátko v matčině náručí, jemuž chybí část levé ručky. Obě figury byly značně prolezlé červotočem, ale odbornou konzervací zachráněny před úplnou zkázou.
Čítá se také k tzv. „krásným Madonám“ a třebas nebyla dílem prvořadým, má v sobě všechny znaky mistrovského díla. Její postava je lehce zvlněna do typicky gotického „S“, hlava nesoucí malou korunku je ušlechtilá, tělo je zahaleno pláštěm, tvořícím množství ladných záhybů směřujících jedním koncem k ruce, na níž sedí malé Jezule, dotýkající se jednou dlaní matčiny hrudi. Druhou ruku má Madona nataženou od těla, jakoby třímala v prstech žezlo, které však chybí. Madona má rozhalen plášť a ukazuje štíhlé tělo oblečené v dobový přiléhavý šat, jemuž podobný má gotická sv. Barbora z chrámu minoritského. Jemná její tvář prozrazuje vznešený, ba královský klid mateřského štěstí. Nahé dítě je však zobrazeno v pohybu, neboť vztahuje ulomenou ručku po neskutečném žezlu.
Vílanecká madona je třetí jihlavskou dřevěnou sochou s Jezulátkem v náručí. Je třetí místní variantou gotických Madon a představuje typ nejmladší, v němž neznámý umělec dokonale vystihl tělesné proporce. Zušlechtěný realismus celého uměleckého podání sochy je důkazem pokročilého umění, které bez nesnází vyjadřuje zamyšlený plastický účin.
Proto je třeba datovati vznik sochy daleko později snad až k r. 1465. Nelze pochybovati, že Vílanecká Madona byla původně určena pro výzdobu neznámého nám dnes chrámu, ale její poměrně malá výška odpovídala by menšímu prostoru, v němž kdysi stála, nebo pro který byla určena.. N.J.
Náhledy fotografií ze složky VÍLANECKÁ MADONA